علل ریشه‌ ای کم کاری تیروئید چیست؟

FARIN BLOG
Beyond All
آنچه در این مقاله میخوانید...

شاید متداول‌ترین پاسخ‌ به این سوال ژن‌ها و بیماری خود ایمنی باشد که بواسطه‌ی آن سیستم ایمنی بدن شما به غده‌ی تیروئید حمله می‌کند. با این حال، اگر ژن‌ها تا این حد مسئول بوده‌اند، چرا با وجود زندگی هزاران ساله‌‌ی انسان‌ها روی زمین، این بیماری از 50 سال گذشته تا امروز شایع‌تر شده است؟ واقعاً چه عاملی باعث تغییر ژن‌ها در 50 سال گذشته شده است؟ اصلاً قبول می‌کنیم که کم کاری تیروئید از بیماری خودایمنی ناشی می‌شود. بیماری خودایمنی چطور به وجود می‌آید؟ تا زمانی که دلیل اصل مشکل پیدا نشود، نمی‌توان راه حل مناسبی ارائه داد. متأسفانه، بسیاری از افراد برای پیدا کردن علت اصلی تلاش زیادی نمی‌کنند.

ما در این مطلب قصد داریم علل ریشه‌ای بروز کم کاری تیروئید را برای شما تجزیه و تحلیل کنیم. با این حال، شناسایی این علل تنها نیمی از فرایند پیروزی در این مبارزه است، با نگاه به دو دلیل ذکر شده در بالا به نظر می‌رسد ما کنترل زیادی روی کم کاری تیروئید نداریم که این اصلا برداشت درستی نیست. از طرف دیگر، تیروئید به عنوان یک بیماری مزمن شناخته می‌شود. یعنی این بیماری تنها با آخرین نفس ما از بین می‌رود. این برداشت نیز درست نیست. ما در ادامه به 7 دلیل ریشه‌ای مرتبط با سبک زندگی که منجر به کم کاری تیروئید می‌شود می‌پردازیم. خبر خوش این است که با کار کردن روی این علل می‌توان کم‌کاری تیروئید را کنترل کرد.

علل ریشه‌ ای کم کاری تیروئید چیست

1. کمبود مواد مغذی

به احتمال زیاد درباره‌ی اهمیت ید در عملکرد صحیح غده‌ی تیروئید شنیده‌اید. هورمون تیروئید سرشار از ید است و کمبود این عنصر می‌تواند به کم کاری تیروئید و گواتر منجر شود. اما به غیر از ید، اغلب مواد مغذی مهم دیگری نیز نادیده گرفته می‌شوند که نقش مهمی در عملکرد غده‌ی تیروئید دارند:

  • آهن، روی، ویتامین C ،E ،B2 ،B3 ،B6: برای سنتز هورمون تیروئید
  • سلنیوم: برای تبدیل T4 به T3
  • ویتامین D: کمبود این ویتامین به نوعی با بیماری‌های خود ایمنی مانند بیماری گریوز و تیروئیدیت هاشیموتو مرتبط است

غالبا برداشت افراد از رژیم غذایی کم خوردن است، اما رژیم غذایی یعنی بیشتر خوردن غذاهای مناسب به طوری که مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد صحیح بدن را دریافت کنید. بنابراین، برای جلوگیری از کم کاری تیروئید باید مقادیر مناسبی از مواد مغذی به بدن شما برسد.

یکی از ضروری ترین آزمایش ها، آزمایش بارداری می‌باشد. مادر باید از صحت جنین خود مطلع باشد.

2. اضافه وزن

افراد زیادی کم کاری تیروئید را از علل مهم افزایش وزن می‌دانند، اما عکس این موضوع نیز صادق است. اما چرا چاقی باعث کم کاری تیروئید می‌شود؟ بر طبق یک گزارش، چاقی یک فرآیند التهابی مزمن خفیف است. بنابراین، منجر به افزایش سیتوکین‌ها و سایر نشانگرهای التهابی حاصل از بارگذاری بیش از حد بافت چربی می‌شود. در نتیجه، این سیتوکین‌های التهابی بر فعالیت جذب ید توسط سلول‌های تیروئید انسانی اثر می‌گذارند. از طرف دیگر، تولید لِپتین توسط سلول‌های چربی در التهاب مزمن نقش دارد و می‌تواند به تغییرات مورفولوژیکی تیروئید منجر شود. به طور کلی کم کاری تیروئید و افزایش وزن یک چرخه معیوب محسوب می‌شود.

بنابراین، اگر اضافه وزن دارید، برای غلبه بر کم کاری تیروئید باید وزن خود را کم کنید.

آزمایش خون و چک آپ در منزل از خدمات آزمایشگاه فرین است.

3. عدم توازن باکتری‌ های روده

همه ما به نوعی با آنتی بیوتیک‌ها آشنایی داریم، اما خیلی‌‌ها از آنتی بیوتیک‌هایی به نام پروبیوتیک شناخت چندانی ندارند. این آنتی بیوتیک‌ها، میکروارگانیسم‌هایی‌ مانند مخمر یا باکتری‌های خوب هستند که باعث بهبود سلامتی افراد می‌شوند و معمولا در ماست و دوغ وجود دارند. بنابراین، جذب این باکتری‌های زنده برای بدن شما بسیار سودمند است. به طور کلی معده‌ی شما حاوی هزاران میلیارد باکتری خوب است که حداقل 10 برابر بیشتر از تعداد کل سلول‌های بدن هستند. معمولاً نسبت این باکتری‌های خوب به باکتری‌های بد در معده‌ی شما 85 به 15 درصد است. در نتیجه، با حفظ این نسبت می‌توانید از وضعیت سلامت خوبی برخوردار باشد و به راحتی وزن کم کنید.

با این حال، در رژیم غذایی روزانه‌ی بسیاری از افراد پروبیوتیک به اندازه کافی یافت نمی‌شود، این امر باعث کاهش نسبت باکتری‌های خوب می‌شود. در نتیجه، اغلب از اختلالات گوارشی و ایمنی رنج می‌بریم. به علاوه، میکروبیوتای روده بر جذب مواد معدنی مهمی مانند ید، سلنیوم، روی و آهن به تیروئید تأثیر می‌گذارد. این مواد معدنی برای عملکرد خوب تیروئید لازم هستند و پیوند واضحی بین کم کاری تیروئید و سطوح تغییر یافته‌ی این مواد معدنی وجود دارد.

یک خبر خوب برای شما عزیزانی که به هر دلیلی نمی‌توانید حضوری تشریف بیاوردید و آزمایشات خود را انجام دهید. آزمایشگاه فرین با بهترین و قوی‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا آزمایش در منزل را برای راحتی و آسایش شما دوستداران فراهم کرده است.

4. سمیت

پزشکان اعتقاد دارند که بیماری هاشیموتو یا کم کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن ما حمله به غده‌ی تیروئید را شروع می‌کند. اما این اتفاق به چه دلیل رخ می‌دهد؟ مگر سیستم ایمنی بدن برای محافظت از ما طراحی نشده است؟ چرا این عامل محافظ به ویرانگر بدن تبدیل می‌شود؟ علاوه بر عوامل دیگر، پاسخ ممکن است به سموم ارتباط داشته باشد. این اتفاق در 2 مرحله رخ می‌دهد:

  • غده تیروئید برای تولید هورمون‌های تیروئید به ید و سلنیوم نیاز دارد. بسیاری از سموم محیطی با ید و سلنیوم اشتباه گرفته می‌شوند و در غده تیروئید جمع می‌شوند.
  • سپس، بدن آنتی بادی‌ها را برای مبارزه با این سموم جذب می‌کند و طی این فرآیند به غده‌ی تیروئید نیز حمله می‌کند.

به علاوه، چهار فلز خاص آلومینیوم، کادمیوم، سرب و جیوه نیز زیان‌آور و مضر هستند. این فلزات در وسایل مورد استفاده‌ی روزانه مانند پلاستیک، اسپری‌های خوشبو کننده، باتری و دیگر مواد یافت می‌شوند. شاید رهایی از این وسایل امکان‌پذیر نباشد، اما با آگاهی از این ضررها می‌توان آسیب‌های وارده را کاهش داد و مانع از کم کاری تیروئید شد.

چرا ویتامین E برای بدن ضروری است؟

5. استرس و کمبود خواب

استرس و کمبود خواب دو عاملی هستند که کمتر به آنها پرداخته شده است. به گزارش Healthline استرس با کاهش متابولیسم بدن بر تیروئید تاثیر می‌گذارد. با کند شدن عملکرد تیروئید در هنگام استرس، سطح هورمون تری‌یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) پایین می‌آید. همچنین، ممکن است تبدیل هورمون T4 به T3 رخ ندهد. از طرف دیگر، استرس و کم خوابی باعث ترشح کورتیزول می‌شود. ترشح بیش از حد کورتیزول نیز باعث ویرانی تیروئید شما می‌شود. به طوری که به غده‌ی تیروئید اجازه‌ی تولید هورمون تیروئید کافی نمی‌دهد و وضعیت را از این که هست خراب‌تر می‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند که کم خوابی و پرخوابی نیز عملکرد غده‌ی تیروئید را مختل می‌کند. از این رو، 7 تا 8 ساعت خواب در طول شبانه‌ روز برای جلوگیری از کم کاری تیروئید توصیه می‌شود.

 چند نشانه کمبود ویتامین C در بدن!

6. زندگی بی تحرک

مطالعات نشان داده‌اند انجام تمرینات بدنی در بیمارانی که به کم کاری ‌تیروئید مبتلا هستند عملکرد تیروئید را بهبود می‌بخشد. زیرا با ورزش منظم سطح هورمون محرکه تیروئید کاهش و T3 و T4 افزایش می‌یابد. ورزش همچنین به افزایش متابولیسم، کاهش وزن و عملکرد بهتر غده تیروئید کمک می‌کند.

زندگی بی تحرک

7. التهاب داخلی

التهاب داخلی یکی از دلایل اصلی چاقی، دیابت، کم کاری تیروئید و سایر بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی شما است. این التهاب نه دردناک است و نه قابل مشاهده، اما بسیار کشنده است. التهاب داخلی به دلیل کربوهیدرات‌های تصفیه شده، شکر، چربی‌های ترانس و بسیاری از چربی‌های التهابی امگا 6، شیرین کننده‌های مصنوعی، گلوتن، لبنیات، عفونت مزمن، استرس، روغن‌های گیاهی فرآوری شده وآلرژی ها پنهان اتفاق می‌افتد. این نوع التهاب می‌تواند باعث بیماری‌هایی از سرماخوردگی گرفته تا چاقی و حتی سرطان شود. در هر فردی عوامل مختلفی به التهاب داخلی منجر می‌شود.

بنابراین، شما در ابتدا باید تمام علائم التهابات داخلی را که تجربه می‌کنید را پیدا و سپس از شر آن‌ها خلاص شوید. همچنین برای پی بردن به برخی عوامل ریشه‌ای در خصوص علل این بیماری می‌توانیم به آزمایشگاه فرین که بهترین آزمایشگاه در قیطریه می‌باشد اشاره نماییم.

آخرین مطالب
انواع راه‌های پیشگیری و درمان سنگ کلیه
انواع بیماری

انواع راه‌های پیشگیری و درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه اجسام سختی هستند که از میلیون‌ها کریستال ریز تشکیل شده‌اند. بیشتر سنگ‌های کلیه در سطح داخلی کلیه تشکیل می‌شوند، جایی که ادرار بافت

علل و درمان قطعی لرزش دست در جوانی
عمومی

علل و درمان قطعی لرزش دست در جوانی

لرزش دست یا ترمور، به حرکات غیرارادی و ریتمیک دست‌ها اطلاق می‌شود که می‌تواند نشانگر یک بیماری زمینه‌ای یا یک اختلال گذرا باشد. این پدیده

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمونه گيری در منزل

برای خدمات نمونه گيری در منزل و محل كار شماره تماس خود را ثبت کنید تا همكاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگيرند.