میکروبیولوژی و بيماری های عفونی

خانه > بخش‌های تخصصی > میکروبیولوژی و بيماری های عفونی

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید!

بخش میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی در آزمایشگاه به عنوان بخشی مهم برای حفظ سلامت انسان‌ها فعالیت می‌کند. در این بخش از آزمایشگاه، با تشخیص به‌ موقع عفونت‌ها، می‌توان آن‌ها را با کمک پزشکان متخصص کنترل و درمان کرد.
به‌ طور کلی میکروبیولوژی را علمی می‌دانند که شکل، متابولیسم و ویژگی‌های موجودات ذره‌بینی را مطالعه و بررسی می‌کند. پس از آن اقدام به شناخت نوع رابطه آن‌ها با برخی بیماری‌های انسان و جانوران می‌کند. همچنین دو عملکرد مهمی که توسط جداسازی میکروارگانیسم‌های عفونی انجام می‌شود، بالینی و اپیدمیولوژیکی است.
در این مبحث ما را همراهی نمایید تا به معرفی خدماتی که در بخش میکروبیولوژی آزمایشگاه فرین ارائه می‌شود، اشاره کنیم.

انگل شناسی

بررسی نمونه مدفوع به صورت میکروسکوپی

قارچ شناسی

جمع‌ آوری نمونه مشکوک به قارچ

باکتری شناسی

تشخیص نوع باکتری با دستگاه پیشرفته

بخش میکروبیولوژی و بیماری‌ های عفونی در آزمایشگاه فرین

در بخش میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی آزمایشگاه فرین کشت نمونه‌های مراجعه‌کنندگانی که مشکوک به عفونت‌های مختلف هستند، انجام می‌شود. سپس با بررسی نمونه‌ها و تشخیص به‌ موقع و دقیق عفونت‌ها، به پزشکان متخصص در تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک بسیاری می‌کند.
در بخش میکروبیولوژی یا میکروب شناسی آزمایشگاه، به شناخت و تشخیص میکروب‌های بیماری‌ زا می‌پردازند. در این بخش، میکروارگانیسم‌ها از قبیل قارچ، باکتری، مخمر و… را کشت، بررسی و شناسایی می‌کنند. با این روش، از بروز عفونت‌ها و بیماری‌های متعدد در بدن پیشگیری می‌نمایند.
فعالیت اصلی آزمایشگاه میکروبیولوژی فرین این است که با کشت نمونه‌های مشکوک، میکروارگانیسم‌ها را بررسی کرده و گونه‌های جدا شده را شناسایی می‌کنند. آزمایش‌های مربوط به حساسیت آنتی بیوتیکی را انجام داده، نمونه‌های سرولوژیکی را ارزیابی کرده و آزمایش‌های انگل‌ شناسی و قارچ‌ شناسی را نیز انجام می‌دهند.

بخش انگل‌ شناسی در آزمایشگاه

در بخش میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی در آزمایشگاه فرین، نمونه‌های مدفوع بیماران را به صورت میکروسکوپی بررسی می‌کنند. این بررسی به منظور مشاهده انواع انگل‌های تک‌ یاخته‌ای در نمونه‌های مدفوع صورت می‌گیرد.
تشخیص وجود انگل از روی علائم ظاهری بیمار، کاری مشکل است و گاهی امکان‌پذیر نیست. تنها راه تشخیص این بیماری از طریق آزمایش انگل‌ شناسی در آزمایشگاه است. نتیجه این آزمایش می‌تواند نوع بیماری فرد را به‌ دقت مشخص کند.

بخش قارچ‌ شناسی در آزمایشگاه

در بخش قارچ‌ شناسی نمونه‌های مشکوک به قارچ در فرد را جمع‌آوری می‌کنند و سپس در محیط آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌دهند. با بررسی نمونه توسط متخصصان مجرب در آزمایشگاه فرین، نوع بیماری فرد به‌ دقت تشخیص داده می‌شود و به پزشکان متخصص مربوطه ارجاع داده می‌شود.

بخش باکتری‌ شناسی در آزمایشگاه

آزمایشات بخش میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی شامل طیف وسیعی هستند که یکی از آن‌ها باکتری‌ شناسی است. در این آزمایشگاه به کمک دستگاه‌های پیشرفته، نوع باکتری را تشخیص می‌دهند و میزان حساسیت آن را در برابر آنتی‌بیوتیک می‌سنجند.

معرفی ویژگی‌ های متمایز آزمایشگاه فرین

آزمایشگاه فرین به عنوان یکی از برترین آزمایشگاه‌های کشور در بخش میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی فعالیت دارد. در این آزمایشگاه از تجهیزات و دستگاه‌های مدرن و مطابق با آخرین متد روز استفاده می‌شود. در آزمایشگاه فرین علاوه‌ بر آزمایش‌های معمول میکروبیولوژی، برخی آزمایش‌های چالش برانگیز تخصصی‌تر نیز انجام می‌شود.
در بخش میکروب‌ شناسی آزمایشگاه‌ فرین، علاوه‌ بر وجود دستگاه‌های پیشرفته و به‌روز، حضور پرسنل مجرب و متخصص نیز در بررسی دقیق آزمایش‌ها بسیار راهگشا است. پرسنل متخصصی که دارای دانش و تجربه بالا در آزمایش‌ هستند، به بررسی نمونه‌ها می‌پردازند و بر اساس نتیجه بررسی، نوع بیماری را با دقت و به‌ درستی اعلام می‌کنند.
در آزمایشگاه‌ فرین به دلیل حساسیت کار و اینکه آزمایش روی نمونه‌های بالینی انجام می‌شود، برنامه کنترل کیفی به صورت جامع و بر اساس استانداردهای آزمایشگاهی تدوین شده است. این برنامه به صورت روزانه توسط مسئولین مربوطه به اجرا در می‌آید و نظارت می‌شود. وجود نظارت دقیق، موجب کم شدن درصد خطای نتایج آزمایشات می‌شود.

GMP در بخش میکروبیولوژیکی آزمایشگاه

GMP که مخفف Good Microbiological Practice است، شامل تکنیک‌های جلوگیری از آلوده شدن محیط آزمایشگاه در معرض میکروارگانیسم‌ها می‌شود. به این ترتیب نمونه‌ها در جایی امن و بدون آلودگی نگهداری می‌شوند. همچنین افرادی که در این محیط مشغول فعالیت هستند نیز با به‌کارگیری تکنیک‌ها، ایمنی خود را افزایش می‌دهند.

معرفی سایر خدمات آزمایشگاه فرین

لازم به ذکر است آزمایشگاه فرین جهت ارائه خدمات صرفا در زمینه میکروب‌ شناسی فعالیت نمی‌کند، بلکه دارای خدماتی دیگر نیز است. فعالیت این آزمایشگاه در زمینه‌های تخصصی دیگر از جمله بخش‌های هماتولوژی، پاتولوژی، فلوسایتومتری، بیماری‌های غدد و… موید این نکته است.
علاوه‌ بر این، بیماران یا سالمندانی که نیاز به دریافت خدمات در منازل دارند، با حضور کادر آموزش‌ دیده و مجرب آزمایشگاه به آن‌ها خدمت‌ رسانی می‌شود. همچنین پوشش اغلب بیمه‌های درمانی و تکمیلی از سوی این آزمایشگاه، آن را به یکی از به‌صرفه‌ترین و متمایزترین آزمایشگاه‌ها تبدیل کرده است.

جمع‌ بندی

آزمایشگاه فرین به صورت تخصصی در بخش میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی فعالیت دارد. در این آزمایشگاه، با به‌ کارگیری تجهیزات پیشرفته و مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا به مراجعه‌کنندگان خدمت‌ رسانی می‌شود.
علاوه‌ بر وجود دستگاه‌های پیشرفته که در آزمایشگاه فرین استفاده می‌شود، فعالیت پرسنل مجرب و متخصص در زمینه‌های کاری مختلف، باعث شده است که نتایج آزمایش‌ها به دقت و با کم‌ترین خطا اعلام شود. شما نیز با برقراری تماس و ایجاد راه‌های ارتباطی دیگر از جمله سایت www.farinlab.com می‌توانید از خدمات بی‌نظیری که در این مجموعه ارائه می‌شود، بهره‌مند شوید. 

بخش میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی

کشت نمونه‌های مراجعه‌کنندگان مشکوک به عفونت‌های مختلف

برخی آزمایش‌ها جهت تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های مولکولی عفونی

نمونه گيری در منزل

برای خدمات نمونه گيری در منزل و محل كار شماره تماس خود را ثبت کنید تا همكاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگيرند.